Terug

Het fysieke aspect van reflectie

Een speelse ingang tot betekenisvol leren van leraren

Auteur(s) Hartger Wassink; Corma Ruijgrok; Babs Hermsen
Publicatiedatum 2018
Publicatietype Artikel
Kenniscentrum Hogeschool Utrecht, Kenniscentrum Leren en Innoveren
Lectoraat Normatieve Professionalisering
Uitgever VELON
Samenvatting Reflectie vormt in Nederlandse lerarenopleidingen een centraal onderdeel van het leerproces voor leraren in opleiding. Hoewel het belang ervan breed onderschreven wordt, hebben lerarenopleiders soms moeite om reflectie betekenisvol te maken voor studenten. Reflectie lijkt daardoor niet in alle gevallen de verdiepte leerervaring te bieden, die docenten van de lerarenopleiding studenten beogen te geven (Korthagen, 2014; 2017). In dit artikel willen we verkennen, hoe reflectie meer betekenisvol voor studenten gemaakt kan worden, door in aanvulling op gangbare vormen van reflectie, het fysieke aspect van reflectie te benutten. Dit verbreedt zowel de mogelijkheden in de vorm waarin reflectie plaats kan vinden, als de inhoud van de reflectie zelf. We verkennen theorie die de toegevoegde waarde van het fysieke aspect van reflectie kan helpen onderbouwen en geven twee voorbeelden van manieren om te werken met het fysieke aspect tijdens reflectie in de lerarenopleiding.
Trefwoorden lerarenopleiding, reflectie, leerproces
Taal Nederlands
Full-text Download
Gepubliceerd in Tijdschrift voor lerarenopleiders
Jaargang/Volume 39 nr. 1
Paginabereik 5-14
Terug