Terug

Taalverschillen in de klas

Hoe besteed je als leraar aandacht aan de moedertaal van leerlingen in de klas?

Auteur(s) Sterre Leufkens; Jantien Smit; Margot Mol
Publicatiedatum 2018
Publicatietype Bijdrage aan een periodiek
Kenniscentrum Hogeschool Utrecht, Kenniscentrum Leren en Innoveren
Lectoraat Lectoraat Didactiek van het Beta - en Technologieonderwijs
Samenvatting Leraren komen meer en meer in aanraking met leerlingen die het Nederlands niet als moedertaal hebben. Onderzoek laat zien dat de moedertaal een bron van kennis kan vormen die het kind helpt bij het begrijpen van nieuwe informatie en bij het leren van de nieuwe taal. De moedertaal benutten in het onderwijs is echter lastig voor leraren, omdat zij vaak weinig kennis hebben van de talen van hun leerlingen. Taalkundigen en taalonderwijsexperts hebben een app ontwikkeld die leraren daarbij helpt. De app bevat zowel informatie over verschillen tussen het Nederlands en andere talen als lesactiviteiten. Leraren kunnen hiermee – impliciet of expliciet – aandacht besteden aan meertaligheid en taalverschillen in hun klas. In dit artikel leggen we uit welk doel de lesactiviteiten hebben en hoe ze zijn vormgegeven. Ook doen we enkele handreikingen aan de praktijk.
Trefwoorden meertaligheid, NT2, primair onderwijs, voortgezet onderwijs
Taal Nederlands
Full-text Helaas is van deze publicatie geen full-text beschikbaar
Gepubliceerd in Tijdschrift Taal
Jaargang/Volume 9 nr. 13
Paginabereik 18-21
Terug