Terug

Het sociale media netwerk van NPO Spirit in beeld

Resultaten van het project TeSMeN: Televisie en Sociale Media Netwerken

Auteur(s) Rogier Brussee; Heinze Havinga; Thijs Waardenburg
Publicatiedatum 2015-07-01
Publicatietype Rapport
Kenniscentrum Hogeschool Utrecht, Kenniscentrum Communicatie en Journalistiek, International Communication and Media
Lectoraat Crossmedia Content Beleid Businessmodellen en Nieuwe Media
Uitgever Hogeschool Utrecht, Crossmedialab
Samenvatting Van oorsprong worden televisieprogramma’s op een lineaire manier aangeboden aan kijkers: een omroep bepaalt in welke volgorde programma’s worden getoond. Dit verandert echter langzaam. Ondemand mogelijkheden via internet en settopboxen zorgen ervoor dat kijkers zelf kunnen bepalen wanneer ze welk programma willen kijken. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) speelt op die mogelijkheden in met onder meer de dienst Uitzending Gemist, een NPOapplicatie voor mobiele apparaten en verschillende themakanalen. Eén van die themakanalen is NPO Spirit. Ze biedt via internet ondemand video’s aan op het gebied van levensbeschouwing, spiritualiteit en diversiteit. Het aanbod is zo pluriform mogelijk. Dat wil zeggen dat verschillende religies en levensbeschouwingen naast elkaar worden aangeboden. NPO Spirit formuleert haar propositie dan ook als volgt: “NPO Spirit laat de kijker genieten en brengt op toegankelijke wijze (nieuwe) inzichten!" De uiteindelijke doelstelling van dit project is om méér mensen en meer verschillende groepen te bereiken. Het eindresultaat bestaat uit (1) een specifiek overzicht voor NPO Spirit van relevante trefwoorden, groepen ( hubs ) en sleutelfiguren ( influencers ) op internet, en (2) een algemene werkwijze om vanuit een organisatie of merk te bepalen welke groepen, trefwoorden en sleutelfiguren op het internet relevant zijn. Dit moet ertoe leiden dat NPO Spirit beter in staat raakt om video’s naar consumenten ‘toe te brengen’.
Trefwoorden publieke omroep, on demand televisie, publieksbereik, social media, sociale media netwerken, NPO, Lectoraat Crossmedia Business & Crossmedialab
Full-text Download
Terug