Vernieuwde opleiding journalistiek maakt lokale nieuwssites

21-11-2016

Leidscherijn.hu.nl, Nieuwegein.hu.nl, Utrechtnoord.hu.nl... opeens verscheen de een na de andere lokale nieuwssite, allemaal met hu.nl in het webadres – ofwel: afkomstig van Hogeschool Utrecht. De sites blijken te worden gemaakt door eerstejaarsstudenten journalistiek. Yael de Haan, projectleider van het nieuwe curriculum bij de opleiding: “Zij worden hiermee echt in het diepe gegooid.”

nieuwssites FCJ

De lokale nieuwssites zijn onderdeel van het vernieuwde curriculum van de opleiding journalistiek van Hogeschool Utrecht. “Vorig jaar duurde een project een blok maar dit project loopt een heel semester, zodat we echt de diepte in kunnen”,  vertelt Yael de Haan. Zij is als onderzoeker van het lectoraat Crossmedia & Kwaliteitsjournalistiek van de HU en als projectleider betrokken geweest bij de totstandkoming van het nieuwe curriculum.

Learning by doing

“De studenten worden begeleid door een team van docenten die ze tezamen op alle onderdelen expertise kunnen bijbrengen: research doen, video’s maken, goed interviewen, et cetera.” Er zijn twaalf websites, waarvan de helft georiënteerd is op audio en video en de helft op berichtgeving met tekst en foto’s. Elke klas is verantwoordelijk voor één site. Halverwege het semester wisselen de klassen van site, zodat iedereen zowel met tekst en fotografie als met audio en video aan de slag moet. “Wij willen de studenten meteen aan het begin van hun studie laten kennismaken met de beroepspraktijk van de journalist. Zij worden hiermee echt in het diepe gegooid”, aldus De Haan. “In plaats van een boekenlijst krijgen ze meteen een praktijkopdracht, het is learning by doing.”

Journalistieke zorgvuldigheid

De sites zijn niet afgeschermd; de nieuwsproducties van de studenten staan gewoon online. De Haan: “Er zitten voor de studenten risico’s aan verbonden. Ze moeten meteen journalistieke zorgvuldigheid betrachten.” Natuurlijk worden ze hierin begeleid door de docenten. Die helpen onder andere in de contacten met andere media en met gemeenten. De leerstof van het semester loopt mee met de ontwikkeling van de sites en van de studenten. Zo werd aan het begin nog geen aandacht besteed aan promotie; er viel simpelweg nog weinig te promoten. Inmiddels bevatten de sites veel content en is het tijd om de vraag te stellen: hoe zorg je dat die content onder de aandacht komt, bijvoorbeeld via social media? 

Serieuze bron van nieuws

En als het semester voorbij is? Dan blijven de websites gewoon bestaan en nemen nieuwe klassen het over. Er wordt momenteel gekeken of de sites ook in de zomer actief zijn te houden. “Het blijven platforms voor lerende studenten maar tegelijk zijn ze, omdat ze zo exclusief gericht zijn op een gemeente of wijk en er een veel mensen op actief zijn, serieuze bronnen voor die gemeenten en wijken”, vertelt De Haan. “We zien ook dat andere nieuwsbronnen naar ons beginnen te kijken voor input.” Er zijn al contacten met de Persgroep, die nu content in hun weekbladen mag overnemen onder vermelding van de naam van de student en die van Hogeschool Utrecht. 

Omgaan met onzekerheden

We merken dat het voor studenten een flinke uitdaging is. Het is ook een hele andere manier van leren, zo in de praktijk. Maar de opbrengst is groot en het is een goede manier om studenten te leren omgaan met onzekerheden die nu eenmaal bij de moderne journalistiek horen. Ze leren creatief en flexibel te zijn, competenties waar ze nog veel aan zullen hebben.”