Een ZINnige bijdrage van Dounia Lazar en haar medestudenten!

Mijn naam is Dounia Lazâr en ik ben derdejaars studente Logopedie aan Hogeschool Utrecht. Hiervoor heb ik de opleiding ‘Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker’ afgerond. Omdat ik geloof dat blijven leren en zelfontplooiing erg belangrijk is heb ik destijds besloten om verder te studeren en te starten met de opleiding Logopedie.

Studenten voor het project Zinnig

Dit bleek een goede keuze te zijn! De motivatie zat er al vanaf het begin goed in en ik voelde direct dat het beroep als logopedist goed bij mij past. Al gauw wilde ik meer kennis opdoen en ben ik op zoek gegaan naar de verschillende verdiepingsmogelijkheden die school aanbiedt. Momenteel volg ik de Honoursprojecten: ‘Frisse Blikken op de Zorg’, ‘Interprofessionele Casuïstiek’, ‘Filosofie als Innovatietool’ en werk ik mee aan het onderzoeksproject ZINnig van het lectoraat Logopedie – Participatie door Communicatie.

Het project ZINnig richt zich met name op het verbeteren van diagnostiek en behandeling van grammaticale problemen bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis in de leeftijd van 7 tot 10 jaar. Daarnaast focust het onderzoek zich op de ontwikkeling van een nieuw therapieprogramma, zodat kinderen met een TOS beter kunnen participeren in het dagelijks leven.

Samen met medestudenten Logopedie uit het derde en vierde jaar denk ik mee over de vorm en inhoud van het therapieprogramma. We hebben ons verdiept op het gebied van de grammaticale structuren die kinderen op deze leeftijd maken en bedenken hierbij oefeningen die ingezet kunnen worden.

Sinds februari dit jaar werken we samen met ICT-studenten en denken we mee over het ontwikkelen van een website en een huiswerkapp die bij de behandelingen van ZINnig horen. In de bijeenkomsten bedenken we spellen die voor de doelgroep leuk en uitdagend, maar vooral ook leerzaam zijn. Om erachter te komen wat de voorwaarden voor een goed spel zijn hebben wij een presentatie over ‘Game Education’ bijgewoond waarbij het Octalysis-model werd uitgelegd. Dit model bevat acht drijfveren voor het spelen van een spel. Het laat je nadenken over wat een spel nou zo aantrekkelijk maakt om te spelen.

De samenwerking met de ICT-studenten verloopt erg goed. Regelmatig vliegen er een hoop termen om onze oren waar wij nog nooit van gehoord hebben (en vice versa). Juist omdat er weinig overeenkomsten te vinden zijn tussen deze opleidingen betekent dit dat we veel van elkaar leren en elkaar aanvullen waar nodig.

Ik vind het mooi om te zien hoe het gezamenlijk brainstormen, het delen van onze creatieve spinsels en het te implementeren van deze informatie de vorm begint aan te nemen van het eindproduct waar we met het onderzoeksteam naar streven.

Ik zou het anderen absoluut aanraden om bij te dragen aan onderzoeksprojecten. Je leert samenwerken met onderzoekers uit verschillende werkvelden en verbreedt hiermee je blikveld enorm! Ook verdiep je je in je eigen vakgebied, wat je een voorsprong geeft wanneer je na je studie aan het werk gaat.