Wat kunnen docenten van elkaar leren rondom de invoer van hybride leeromgevingen?

Welke lessen zijn er te leren rondom de invoer van een hybride leeromgeving binnen een media-opleiding? Met die vraag heeft Judith Popken zich beziggehouden tijdens het onderzoek Blended learning in the media classroom: search for the ultimate blend, dat zij in 2016 en 2017 heeft uitgevoerd. Popken definieerde de hybride leeromgeving als een leeromgeving waarbinnen sprake is van zowel klassikaal leren, online leren als van leren in de beroepspraktijk.
 
Voor dit onderzoek sprak Popken docenten en studenten van drie verschillende media-opleidingen waar hybride onderwijs deels is ingevoerd, in bijvoorbeeld een cursus of een minor. Naast de interviews heeft ze observaties uitgevoerd en bestudeerde ze lesmaterialen en materiaal in de online omgeving. 
De opbrengsten van het onderzoek zijn en worden gebruikt bij het vormgeven van nieuw onderwijs op de SvJ in Utrecht. In onderstaande publicatie voor Het Onderwijsblad spitste ik me echter vooral toe op de afstemming tussen online en leren en klassikaal leren.

Publicatie:

Online onderwijs heeft klaslokaal hard nodig.

Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek

Logo Jlab

Over het lectoraat