Vechtende jongeren

Looptijd: april 2019 - maart 2019
Betrokken lectoraat: Lectoraat Participatie en Stedelijke Ontwikkeling
Betrokken lector: Stijn Verhagen
Betrokken onderzoekers: Bas van Nierop
Betrokken opleidingen: Pedagogiek en Social Work

Dit onderzoek bestudeert de pedagogische waarde van vechtsport voor jongeren die het opgroeien in onze samenleving als een strijd ervaren. Voor jongeren die hun plek zoeken in de samenleving blijkt vechtsport een aantrekkelijk alternatief om bij een community te horen waar zij erkenning en respect kunnen ervaren. Maar wat zijn - al dan niet - de werkzame factoren en processen in een vechtsportschool voor deze kwetsbare jongeren? In het project ‘Vechtende Jongeren’ gaan we hiernaar opzoek. Het betreft een (SIA RAAK-Publiek) onderzoek van 2 jaar, dat wordt uitgevoerd in vier steden: Zwolle, ’s-Hertogenbosch, Utrecht en Amsterdam.

Doel

Het doel is de pedagogische bekwaamheid van (aankomende) jeugdprofessionals te versterken die in een vechtsportcontext vanuit sociaalpedagogisch perspectief met kwetsbare jongeren werken. De bijbehorende vraag is: “Op welke wijze en in welke mate worden ‘vechtende jongeren’ door full contact vechtsportbeoefening meer bewust van hun persoonlijke (talent)ontwikkeling, opdat ze meer veerkracht ontwikkelen, die hen beschermt tegen antisociale verleidingen en hun maatschappelijke participatie versterkt?”

Samenwerking

In dit praktijkgerichte onderzoeksproject werkt het lectoraat ‘Participatie en Stedelijke Ontwikkeling’ van Hogeschool Utrecht samen met penvoerder Fontys Hogeschool, Hogeschool Windesheim, de Vrije Universiteit Amsterdam, Kenniscentrum Sport, Stichting Kickboksen en Mixed Material Arts Opleidingen, het Nederlands Instituut voor Vechtsport en Maatschappij en vier vechtsportpraktijken: Farent/PowerUp073 in Den Bosch, Travers Welzijn in Zwolle, Boks het voor Elkaar in Amsterdam en Slimani Gym in Zeist.

Participatie en Stedelijke Ontwikkeling

Streetdance

Over het lectoraat

Bijzonder Lector