Utrechtse Heuvelrug Duurzaam Doen

Een groep mkb’ers van de Utrechtse Heuvelrug heeft samen met Hogeschool Utrecht gezocht naar antwoord op de vraag hoe ze hun bijzondere omgeving kunnen steunen en zichzelf als groene economische regio kunnen positioneren.

Logo Duurzaam Doen! schaap

Doel en aanpak

Groen natuurschoon, dat is wat ondernemers op de Utrechtse Heuvelrug zien als ze uit het raam kijken. Ze vroegen zich af hoe ze hun bijzondere omgeving kunnen steunen en tegelijkertijd zichzelf als groene economische regio kunnen positioneren. Bedrijven en organisaties op de Utrechtse Heuvelrug ontplooiden allerlei duurzame initiatieven maar het verbindende element ontbrak. Het idee ‘groene economie’ had geen regionale lading.

De Utrechtse Heuvelrug is pas sinds de gemeentelijke herindeling van 2006 een gemeente. De naam Gemeente Utrechtse Heuvelrug kwam van de overheid maar is nooit concreet ingevuld. Daarom is het projectteam op zoek gegaan naar een paraplu, iets wat de eigenheid van dit gebied uitdrukt en wat de ondernemers de energie levert om samen activiteiten te ontplooien. Daarbij waren voor hen twee aspecten belangrijk: de activiteiten moeten iets opleveren, en ze moeten duurzaam zijn.

De lectoraten Marketing, Marktonderzoek en Innovatie en Co-design van Hogeschool Utrecht, de Wageningen University (Environmental Systems Analyses Group) en de Universiteit van Amsterdam (Group Strategy & Marketing) hielpen de ondernemers met het beantwoorden van de vraag hoe ze zich kunnen onderscheiden als groene regio.

Resultaten

Samen kwamen we tot een merk waarin iedereen zich herkent en dat gedragen wordt door een groot aantal innovatieve projecten. Voorbeelden van deze projecten zijn de verkoop van eerlijke streekproducten, tappunten voor ‘Heuvelrugwater’ en de Duurzame Straat: duurzame renovatie en isolatie door locale bouwbedrijven. De ondernemers kozen voor Utrechtse Heuvelrug Duurzaam Doen! Met een uitroepteken, om de activiteit van de ondernemers te benadrukken. Het logo laat goed zien waar het om gaat: het woord ‘duurzaam’ springt eruit, de kleur groen staat voor het belangrijkste kenmerk van het gebied en het figuurtje symboliseert de ondernemers.

Tijdens discussies spraken de ondernemers de ambitie uit om op termijn tot de top drie van duurzaamste economische gebieden te gaan behoren. Daar kan het merk Utrechtse Heuvelrug Duurzaam Doen! aan bijdragen. Om de groene ambities verder te realiseren, is het nodig dat bedrijven die zorgen voor nieuwe initiatieven zich nog meer clusteren. Dit zal ondernemers die willen deelnemen aantrekken en motiveren. De ondernemersverenigingen die deelnamen aan het project Groene Economie hebben in maart 2014 de stichting Utrechtse Heuvelrug Duurzaam Doen opgericht. Deze stichting zal zich richten op communicatie (merk en projecten bekendmaken onder ondernemers en bewoners), mobilisatie en commitment (netwerkvorming, relatiebeheer, kennisontwikkeling), resultaten en  het starten, financieren en ondersteunen van (nieuwe) projecten.

Een terugblik op het onderzoeksproject en een impressie van de innovatieprojecten staan in het boekje Groene Economie op de Utrechtse Heuvelrug.

Samenwerkingspartners

Hogeschool Utrecht, Lectoraat Marketing, Marktonderzoek en Innovatie; Hogeschool Utrecht, Lectoraat Co-design, Wageningen University (Environmental Systems Analyses Group); Universiteit van Amsterdam (Group Strategy & Marketing); een groep mkb’ers van de Utrechtse Heuvelrug.

Financiering

Stichting Innovatie Alliantie (RAAK-mkb),

Looptijd

2011-2014.

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten