The Fear of Missing Out

Naam: The Fear of Missing Out
Startdatum: januari 2018
Onderzoekers: Simone de Droog en Thijs Portegies

Omschrijving:

The Fear of Missing Out, afgekort ook wel FoMO genoemd, is een fenomeen dat al langer in verband wordt gebracht met social media platformen zoals Facebook. Vertaald als de angst om iets te missen, wordt het gevoel van FoMO door de komst van social media flink versterkt. Waar we vroeger wisten van een handjevol mensen wat ze aan het doen waren, weten we dat nu van de vele ‘vrienden’ op social media, maar wat zijn de gevolgen daarvan? En welke rol speelt de smartphone hierin?
In de wetenschap wordt al enige tijd benoemd dat er meer aandacht moet komen voor de negatieve aspecten van het gebruik van de smartphone. Gedurende een half jaar is het Lectoraat Crossmedia en Business druk bezig geweest met het testen van wat de smartphone met diens gebruikers doet. Binnen het onderzoek is er een experiment vormgegeven waarbij de smartphone werd afgenomen van de gebruikers. Het experiment, en de uitkomsten hiervan, worden later dit jaar gepubliceerd. Daarnaast is het Lectoraat Crossmedia en Business druk bezig om een onderzoek beleving op te zetten op sociale evenementen zoals festivals waarbij het draait om de belevenis zonder smartphone.

Crossmedia Business

crossmedialab

Over het lectoraat