Ontwikkelen strategietool gedragsverandering

Looptijd: December ´17 – december ‘18

Beschrijving project:

De creatieve industrie krijgt steeds vaker opdrachten om diensten, producten en communicatie te ontwerpen die gericht zijn op het bevorderen van gezond gedrag. Maar hoe bewerkstellig je gedragsverandering? In de psychologie zijn hier rond de honderd strategieën voor bekend en PubLab ontwikkelde al diverse tools op dit vlak, waaronder het model Persuasive by Design en de gedragslenzen. Dit onderzoek met SIA-KIEM subsidie bouwt hierop verder door een een tool te ontwikkelen die creatieve bedrijven helpt de juiste strategie te kiezen en hun keuze te kunnen verantwoorden aan hun opdrachtgevers.

In een jaar tijd gaat PubLab in samenwerking met partners een voorloper maken van de beoogde tool. Aan het eind van dit jaar is alle benodigde kennis verzameld om de tool te gaan maken. De bevindingen worden beschikbaar gesteld onder creative commons-licentie, klaar voor iedereen om mee aan de slag te gaan.

Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met creatief bureau Panton, waar de bevindingen ook direct in de praktijk gebracht en getest zullen worden. U Create, Centre of Expertise Creatieve industrie, enTrueBlue CHC dragen bij aan de brede inzetbaarheid van de resultaten en de disseminatie daarvan in de creatieve industrie.

Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein

Onderzoekers publab

Over het lectoraat

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten