Jongeren & seksuele weerbaarheid

Betrokkenen: Baukje Stinesen en Reint Jan Renes
Looptijd:         September 2014 – januari 2015
Doel:               Kwalitatieve analyse van de Puberboekenweek: hoe geven middelbare scholieren naar aanleiding van de campagne
                        betekenis aan seksuele weerbaarheid?

Boodschap verpakt in een entertainment jasje

In opdracht van Rutgers WPF en Soa Aids Nederland onderzoekt PubLab de transmedia storytelling campagne ‘De Puberboekenweek’. Deze campagne heeft als doel de seksuele weerbaarheid van middelbare scholieren te bevorderen. Bijzonder aan deze campagne is dat interactieve verhaallijnen rondom seksueel gedrag worden ingezet die zich afspelen op verschillende entertainment media (= entertainment education). Een verhalenbundel die wordt behandeld tijdens lessen Nederlands en verschillende videoblogs en films op Youtube zijn voorbeelden van campagne-onderdelen.

Seksuele weerbaarheid

PubLab doet kwalitatief onderzoek naar de manier waarop de gezamenlijke campagne van Rutgers WPF en Soa Aids Nederland bijdraagt aan de betekenis die jongeren geven aan seksuele weerbaarheid. In het onderzoek gaat de aandacht uit naar de manier waarop jongeren zelf praten over de onderwerpen die de campagne aan de orde stelt. Ook wordt gekeken naar hun beleving van de campagne-materialen. Kunnen ze zich bijvoorbeeld identificeren met de personages in de verhalen? En in hoeverre worden ze meegenomen in het verhaal?

Onderzoeksmethode: ook communicatiestudenten werken mee

Onderzoekers van PubLab nemen groepsinterviews af onder scholieren die in de klas hebben gewerkt met de verhalenbundel. Studenten van het blok Communicatie in het Publieke Domein (opleiding communicatiemanagement) doen in aanvulling hierop observaties tijdens de lessen Nederlands, waarin verhalen uit de bundel worden behandeld. Naast deze interviews en observaties rondom het werken met de verhalenbundels analyseren we de online reacties op de videoblogs.

Update van 6 oktober 2014:

Studenten Communicatiemanagement interviewen tijdens de aftrap van de weerbaarheidscampagne ‘Maak seks lekker duidelijk’ in Amsterdam op 6 oktober scholieren over de impact van de campagne en hun beleving van seksuele weerbaarheid. Lees het persbericht Onderzoek sexting bevestigt noodzaak weerbaarheidscampagne jongeren.

Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein

Onderzoekers publab

Over het lectoraat

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten