Interactieve multimediale verhalen in de journalistiek

Interactieve multimediale verhalen in de journalistiek (Promotieonderzoek Renée van der Nat) (2017 - heden)

Sommige zeggen dat het niet kan – een interactief verhaal. Toch laat de praktijk iets anders zien: longreads, interactieve documentaire, scrollytelling, crossmediale verhalen. Journalisten experimenteren erop los! Het zijn vaak langere verhalen – een medicijn tegen de 24-uurscyclus van het nieuws. Ze zijn multimediaal, en gebruiken geavanceerde technieken om de gebruiker bij het verhaal te betrekken. Maar bovenal zijn ze allemaal interactief – de gebruiker moet actie ondernemen om het hele verhaal te ervaren. Soms niet meer dan een klik voor verdiepende informatie, of de selectie van een ‘hoofdstuk’. Maar er zijn ook verhalen waarbij de gebruiker de ontwikkeling van het verhaal beïnvloedt.

Mijn onderzoek richt zich op de relatie tussen interactiviteit en het verhaal (narratief). Hoe wordt interactiviteit zichtbaar in het verhaal? En welke gevolgen heeft dit voor de manier waarop het verhaal wordt verteld? Hoe ‘ontwerpen’ journalisten dergelijke interactiviteit? En hoe gaat de gebruiker daar eigenlijk mee om?

Link naar blog:
http://www.journalismlab.nl/ik-snowfall-wij-snowfallen-wij-hebben-gesnowfalld/
http://www.journalismlab.nl/multimedia-storytelling-durven-redacties-wel/

Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek

Logo Jlab

Over het lectoraat