Future Health Battle

De Future Health Battle, georganiseerd door U CREATE, bracht vijf dagen lang ruim 40 studenten uit verschillende disciplines bij elkaar. Toekomstige design thinkers, ICT’ers en journalisten streden in samenwerking met het World Design Forum Philips Design, het Jeroen Bosch Ziekenhuis en SOS Alarm, om de meest innovatieve blik op de toekomst van de gezondheidszorg.

De Battle bracht veel discussies en ethische dilemma’s naar boven: ‘Als je nooit meer ziek bent, ga je het beter worden dan missen?’, ‘Kies jij voor een robotarm als je zwakke botten hebt?’,  Ben jij bereid om je medische gegevens bloot te geven om zo je perfecte match op het gebied van liefde te vinden?’ en ‘Is gezond worden je gezond voelen?’.

Eén toekomstscenario ging verder waar anderen eindigden. Anne van Riel, Roxanne Helder, Anneline Sevenster Bart van den Brink, Sander Beekman en Jessie Krul bedachten Genbrio. Juryvoorzitter Walter Amerika van U CREATE legt uit waarom Genbrio het winnende scenario is: “Ze doorliepen het hele proces van design thinking en schetsten een sterke en volledige weergave van een mogelijke toekomst in de zorg.” Studenten Journalistiek Roxanne Herder en Anne van Riel vonden het best eng om alles los te laten en steeds verder te gaan. “Je kunt in tegenstelling tot de journalistiek niet terugvallen op je research, want alles kan en alles mag. Facts and figures tellen niet meer mee.”

In de week van de Battle gingen de studenten de straat op om hun toekomstscenario’s te testen bij publiek. Ze haalden verrassende reacties naar boven waaruit bleek dat mensen best ver mee gaan in de gedachte om baby’s genetisch te manipuleren: “Het bestellen van de perfecte baby bleek in de ogen van sommige egoïstisch. Anderen waren van mening dat dit concept de band tussen ouder en kind sterker maakt, omdat je simpelweg het beste kiest voor je kind.”

Voor meer informatie over de Future Health Battle kunt u terecht op www.futurehealthbattle.nl of via twitter zoeken op #FutureHealth.

Babymachine

Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein

Onderzoekers publab

Over het lectoraat

Crossmedia Business

Crossmedia Business

Over het lectoraat

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten