Festivalbeleving

Project:                 Festivalbeleving
Betrokkenen:       Jelke de Boer, Harry van Vliet, Michiel Rovers, Charlotte van Nus
Looptijd:               september 2009 tot juni 2012

Omschrijving 

Lowlands, het WK-voetbal, het Holland festival, de straatbarbecue, de jaarmarkt Pinkpop of plaatselijke talentenjacht, elke dag van het jaar is er wel ergens een evenement of festival te vinden. Deze evenementen en festiviteiten trekken vaak vele duizenden bezoekers. Die bezoekers hebben een keuze uit een overweldigend aanbod; alleen al in Nederland worden jaarlijks ongeveer 3.500 publieksevenementen georganiseerd. Een van de cruciale factoren voor het slagen van een evenement is de inzet van media om publiek naar het evenement te trekken. Vele festivals maken dan ook gebruik van een breed scala aan kanalen om hun evenement te promoten. Naast de traditionele middelen als printmedia en websites zoeken eventorganisaties naar manieren om digitale (sociale) media in te zetten. 

Het Crossmedialab doet onderzoek naar de inzet van media bij festivals en de rol die nieuwe (sociale) media daarin spelen. Hoe kan een organisator grip houden op de websites die het publiek informeren; mobiele applicaties die het publiek gebruikt voor het plannen van; augmented reality als onderdeel van het inhoudelijke programma en sociale media zoals Twitter, FaceBook en Foursquare waarbinnen een bijna niet te volgen stroom communicatie over het festival plaatsvindt?

Naast de inbedding van sociale media in een (crossmedia) communicatiestrategie spelen daarbij ook andere, achterliggende vragen een rol. Het gebruik van sociale media vind immers met name plaats tussen de bezoekers onderling. Wat is de invloed is van die sociale media op de manier waarop bezoekers een festival daadwerkelijk beleven?  Heeft Facebook invloed op de verwachtingen van de bezoekers? Levert het gebruik van Twitter een rijkere festivalervaring op? De wereld van de festivals en evenementen lijkt een opmerkelijk blinde vlek als het gaat om inzicht in de impact van nieuwe media. Het onderzoek naar eventexperience van het crossmedialab zoekt handvatten voor eventorganisatoren en om niet alleen in marketing en communicatie maar ook in de inhoudelijke programmering van het festival (sociale) media in te bedden in het brede concept.

 

Crossmedia Business

Crossmedia Business

Over het lectoraat

Oproep

Wat ons betreft staan we aan de vooravond van iets heel moois: een groot nationaal onderzoek naar motivatie, loyaliteit en festivalbeleving van bezoekers. We staan te springen om hieraan vervolg te geven in een breder samengesteld consortium.

Meer informatie

Onderzoeker

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten