Effectieve inzet van sociale media in het publieke domein

Project:              Effectieve inzet van sociale media in het publieke domein: Een beschrijving van de praktijk
Betrokkenen:    Danielle van Wallinga, Karen Bosch, Reint Jan Renes
Doel:                   Inzicht krijgen in hoe social media succesvol kunnen worden ingezet bij communicatie in het publieke domein op basis
                            van ‘best practices’.

Omschrijving

In het publieke domein worden social media op innovatieve en inspirerende wijzen ingezet.  Via webcare, online participatietrajecten en apps strijden overheidsorganisaties om de gunst van de burger om zo de kloof te verkleinen, draagvlak te creëren en vertrouwen te winnen. 

Het gebruik van social media gebeurt tot nu toe vooral op basis van ‘trial & error'. Doordachte follow-ups ontbreken vaak, de nadruk ligt nog veel op ‘zenden’ en de impact op lange termijn is onduidelijk. Overheden worstelen met de vraag hoe zij contact kunnen maken met burgers op een dusdanige manier dat er sprake is van een betekenisvolle interactie en communicatie tussen beiden (Bekkers & Meijer, 2011). 

Op basis van 9 succesvolle crossmediale cases in het publieke domein (ingezonden voor de Galjaardprijs 2011) geeft PubLab inzicht in de doelen, strategie en succes-en faalfactoren van social media inzet in het publieke domein. We beschrijven het visietraject ‘Mijn Borne 2030’ , de communicatie bij een verkeersomleiding door de gemeente Eindhoven, de totstandkoming van de cultuurnota van de gemeente  Leiden, het picknickproject van het Streekhuis Kromme Rijn, het project 'proefwonen' van de gemeente Den Haag, de crossmediale aanpak bij het (terug) winnen van vertrouwen bij de aanleg van de Noord/Zuid lijn, het gebruik van Yammer door Rijkswaterstaat, de twitterende politie Groningen en de donorcampagne van het ministerie van VWS.



Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein

Onderzoekers publab

Over het lectoraat

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten