Branding in de zorg

Patiënten en zorgvragers hebben binnen de Nederlandse gezondheidszorg meer keuzemogelijkheden gekregen als het gaat om dienstverlening. Zorgverleners, behandelopties, locaties, tijden, etc. zijn zaken die niet meer automatisch toegewezen worden: zorgvragers willen daar steeds meer zelf een keuze in maken. Mede daardoor zijn zorgorganisaties en zorgverleners begonnen om hun merken te ontwikkelen en zich meer te profileren. Tegelijkertijd lijken merken en marketing te behoren tot terminologie die niet omarmd wordt binnen de zorg.

Wat betekenen merken in de gezondheidszorg? Vervullen ze een vergelijkbare rol als merken in de commerciële wereld? Dragen ze bij aan de keuzevrijheid van de zorgvrager en aan zijn klanttevredenheid? Wat is het effect van merken voor interne stakeholders van een zorgorganisatie? En voor externe stakeholders? Wat zijn de succesfactoren van merken in de gezondheidszorg? En wat mag je als medewerker in een zorgorganisatie verwachten van het merk?

Het doel van het onderzoeksprogramma Branding in de zorg is een antwoord te krijgen op deze vragen, om van daaruit zorgorganisaties praktische en toepasbare kennis te kunnen bieden over merken in hun domein. Tot op heden is er immers weinig bekend over merken in de gezondheidszorg. Niet in Nederland, en ook niet daarbuiten.

Het onderzoeksprogramma bestaat uit verschillende studentonderzoeken onder diverse zorginstellingen. Ook doen groepen studenten voor individuele zorginstellingen inhoudelijk merk- en innovatieonderzoek. Momenteel loopt een kennisbehoeftenonderzoek in het veld. Op basis daarvan wordt een uitgebreid onderzoeksproject ontwikkeld en uitgevoerd, zoveel mogelijk in samenwerking met de Faculteit Gezondheidszorg van Hogeschool Utrecht.

Het eerste studentonderzoek ‘Brand orientation in Dutch hospitals’ is inmiddels in de afrondende fase.

Meer informatie en meedoen (als student of als zorginstelling)?
Judith Tielen judith.tielen@hu.nl

Marketing, Marktonderzoek en Innovatie

Marketing, Marktonderzoek en Innovatie

Over het lectoraat

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten