16 miljoen reporters? Faal- en succesfactoren van publieksparticipatie in de journalistiek

Project:               16 miljoen reporters? Faal- en succesfactoren van publieksparticipatie in de journalistiek
Betrokkenen:      Sanne Hille
Doel:                    Wat werkt bij journalistieke publieksparticipatie en wat niet – en wat zijn daar de achterliggende oorzaken van?

Omschrijving

Nederlandse media zijn de afgelopen jaren verschillende initiatieven gestart om publiek te betrekken bij - en te laten bijdragen aan hun medium. Maar niet ieder initiatief is even succesvol. Aan de ene kant floppen initiatieven op het gebied van burgerjournalistiek. Skoeps.nl en Dorpspleinen.nl zijn gestopt, NOVA, nu Nieuwsuur, heeft de reactiemogelijkheden op de website uitgeschakeld vanwege de slechte kwaliteit van de bijdragen. Aan de andere kant zijn er ook successen te noemen, zoals Gespot van AT5 en Ik@NRC van NRC Handelsblad.  

Voor media is het vooraf onduidelijk wat publieksparticipatie inhoudelijk (scoops, tips, ooggetuigen verslagen, reacties en discussies) en organisatorisch (meer bezoekers en een grotere verbondenheid met het nieuwsmerk) zal opleveren. Daarom wordt voor dit promotieproject onderzoek gedaan naar de faal- en succesfactoren van publieksparticipatie in de journalistiek.

Sanne Hille hoopt dit promotietraject in 2015 af te ronden. Je kunt haar volgen via Twitter: @SanneHille.

Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek

Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek

Over het lectoraat

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten