Ronald Voorn

Terug naar onderzoekers Ronald Voorn
Functie: Onderzoeker, Promovendus
Lectoraat: Marketing, Marktonderzoek en Innovatie
Docent voor:

Communicatie

Creative Business

Contact:

E-mail: ronald.voorn@hu.nl

Telefoon: 088-4816846

Volg op:

Ronald Voorn is PhD-kandidaat bij het HU-kenniscentrum Economisch Sterke en Creatieve Stad en Universiteit Twente. Hij verricht voor het Lectoraat Marketing, Marktonderzoek en Innovatie een studie naar een betere manier om merkpersoonlijkheid te meten.

Ronalds academische belangstelling gaat vooral uit naar de onderwerpen:

  • consumerbrandrelationships
  • branding
  • persuasion
  • virality in social networks

Docent

Naast zijn onderzoek doceert Ronald momenteel in de vakken marketing, marketing communicatie en consumentengedrag aan studenten van de opleidingen Communicatiemanagement van de Faculteit Communicatie & Journalistiek.

Achtergrond

Ronald Voorn is sinds 1982 actief met het managen van merken. Tot 1992 in de reclamewereld, waar hij gewerkt heeft voor top 25 merken in Nederland en Europa. Daarna op verschillende posities aan de klantzijde. Zo werkte hij 15 jaar bij Heineken als Global Advertising Manager, Global Marketing Director Heineken brand, Global Director Corporate Marketing, Commercial Director (Vietnam) and Managing Director (Nederlandse Antillen, Bahama’s en Libanon).

Ook is Ronald actief als vaste blogger voor de Adformatie groep en Marketingfacts, lid van de RvC van een Nederlandse familieonderneming en associate partner bij Brands & Business Architects.

Op 15 september 2015 verschijnt het boek Voodoo-Marketing. Naar aanleiding hiervan is een interview gepubliceerd in het digitale tijdschrift Marketing Online.

Opleiding

Ronald is van de eerste lichting Communicatie van Hogeschool Utrecht (1982) en heeft recent zijn Master in Communication Science (Marketing Communicatie) behaald aan de Universiteit Twente.

Publicaties

  • Voorn, R., Hegner, S. & Pruyn, A. (in Press). Love You Long Time: The Role of Product Type as a Moderator in the Relationship Between Human Personality and Brand Love. In Fetscherin, M. & Heilmann, T. (Eds.), Consumer Brand Relationships: Meaning, Measuring, Managing. Palgrave Macmillan
  • Voorn, R. (2013). What’s this thing called Love? Exploring the relationship between brand love, personality, and the propensity to anthropomorphize. Accepted (peer reviewed) paper at the 3rd International Consumer Brand Relationship conference, September 2013, Rollins University, Orlando USA.
  • Voorn, R. J., & Kommers, P. A. (2013). Social media and higher education: Introversion and collaborative learning from the student's perspective. International Journal of Social Media and Interactive Learning Environments, 1(1), 59-73.