Remco Coppoolse

Terug naar onderzoekers Remco Coppoolse
Lectoraat: Normatieve professionalisering
Contact:

E-mail: remco.coppoolse@hu.nl

Dr. Remco Coppoolse studeerde fysiotherapie, bewegingswetenschappen en opleidingskunde en is gepromoveerd op het thema onderwijsinnovatie.

Remco heeft zich altijd verbaasd over de dynamiek in onderwijsinnovatie, die kan omslaan van enthousiasme naar gedoe. Die dynamiek ervaarde hij de laatste 20 jaar als vernieuwer bij allerlei onderwijstrajecten in het HBO, zoals een landelijk skillspakket voor fysiotherapeuten, masteropleidingen en honoursprogramma’s. Ook in zijn werk als docent bij de master leren & innoveren ontmoette hij collega’s die vastliepen in onderwijsinnovaties omdat het totaal anders liep dan ze hadden bedacht.  Aanleiding voor hem om zich te verdiepen in deze dynamiek en onderliggende mechanismes.

Remco promoveerde op dit thema, is nu inhoudelijke expert binnen de kerngroep onderwijskundig leiderschap van het programma onderwijsinnovatie en leidt nu een onderzoeksprogramma binnen het lectoraat Normatieve professionalisering van de Hogeschool Utrecht. Het centrale thema in zijn werk is hoe leiders van innovatie een veranderinitiatief naar een succes leiden. Deze combinatie van advies- en onderzoekswerk maakt het niet alleen mogelijk nieuwe kennis te ontwikkelen, maar ook om leren over onderwijsinnovatie in de praktijk te vergroten. Voor een inkijk in het werk van Remco en zijn proefschrift kijk op: www.leidersonderwijsinnovatie.nl.

De laatste jaren combineert hij zijn advies- en onderzoekswerk met het begeleiden van projectleiders onderwijsinnovatie in het hbo. Ook in andere sectoren van het onderwijs verzorgt hij opleidingsactiviteiten voor projectleiders, lijnmanagers en andere leiders van onderwijsinnovatie binnen de Hogeschool Utrecht en vanuit zijn eigen adviespraktijk. Hij schreef tijdens zijn promotie samen met collega’s behalve zijn proefschrift een tweetal andere boeken: “75 modellen van het onderwijs” en “Hoogvliegers”.