Petra Sneijder

Terug naar onderzoekers Portret Petra Sneijder
Functie: Onderzoeker
Lectoraat: Crossmediale communicatie in het publieke domein
Contact:

E-mail: petra.sneijder@hu.nl

Telefoon: 06-20371494

Volg op:

Petra Sneijder is sinds 1 september 2015 werkzaam bij het Lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (PubLab) als senior onderzoeker. Haar interesse gaat uit naar gesprekken in het publieke domein, in het bijzonder gesprekken in tijden van crisis en patiënt-professional interactie in de zorg. Haar doelstelling is deze gesprekken inzichtelijk te maken voor de praktijk, zodat professionals in staat zijn op een andere manier contact te maken met hun publiek of cliënten.

Petra studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Universiteit Utrecht en is in 2006 gepromoveerd bij de afdeling Communicatiewetenschap van Wageningen Universiteit (WUR) in de discursieve psychologie, een perspectief voor het analyseren van gesprekken. Haar proefschrift is getiteld ‘Discursive identities, food choice and eating practices’ en gaat over de manier waarop deelnemers aan online fora over voeding identiteiten construeren in hun online gesprekken en daarmee hun voedingskeuze verantwoorden.

Petra heeft na haar promotie gewerkt als onderzoeker gewerkt binnen diverse projecten op het gebied van gespreksanalyse. In Wageningen heeft ze samen met andere onderzoekers de ‘Discursieve Actie Methode’ ontwikkeld, een methode waarmee professionals op een snelle stapsgewijze manier interactie kunnen analyseren om inzicht te krijgen in hun eigen communicatieprocessen en/of die van hun doelgroep.

Op dit moment werkt Petra als onderzoeker in diverse projecten binnen programmalijn ‘Het Gesprek’ en schrijft daarnaast aan onderzoeksvoorstellen. In het succesvolle project ‘The Next Level’ droeg ze bij aan de analyse van communicatie op social media ten tijde van crises, en ontwikkelde instrumenten die professionals in crisiscommunicatie helpen om beter in te spelen op deze online interactie. Ook heeft ze gewerkt aan project ‘Let’s Talk Energy’, dat inzichten bracht in het gesprek rondom energietransitie en de zorgen die daarin een rol spelen. Momenteel is ze als copromotor verbonden aan het promotieonderzoek van Baukje Stinesen naar interactie tussen patiënten met chronische pijn en hun behandelaars, getiteld ‘Naar een gedeeld begrip van de pijn’. 

Publicaties:

Sneijder, P., Stinesen, B., Harmelink, M. & Klarenbeek, A. (forthcoming). Monitoring mobilization: A discursive psychological analysis of online mobilizing practices. Journal of Communication Management.

Harmelink, M., Sneijder, P., Stinesen, B. & Klarenbeek, A. (2017). A discursive psychological analysis of the construction of Twitter rumour. Tijdschrift voor Taalbeheersing 39 (1), p. 1-29.

Stinesen, B., Sneijder, P. and Klarenbeek, A. (2016). Rumour construction on social media: A discursive psychological analysis of tweets concerning a missing case. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap (Dutch Journal of Communication Science),44 (4): 316-335.

Sneijder, P., Harmelink, M., Klarenbeek, A. & Stinesen, B. (2015). Verspreidings- en Implementatieplan The Next Level: Implementatie van DA inzichten in de toepassing en ontwikkeling van social media monitoring tools. HU: The Next Level.

Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein

Onderzoekers publab

Over het lectoraat

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten