Jan Eberg

Terug naar onderzoekers Jan Eberg
Functie: Onderzoeker
Lectoraat: Kennisanalyse Sociale Veiligheid
Docent voor:

Integrale Veiligheidskunde

Contact:

E-mail: jan.eberg@hu.nl

Telefoon: 06-55974415

Volg op:

Dr. Jan Eberg werkt vanaf 2001 aan Hogeschool Utrecht, eerst als docent bij de Faculteit Communicatie en Journalistiek en sinds 2004 als hogeschooldocent en inmiddels hoofddocent bij de opleiding Integrale Veiligheidskunde (IVK) van het Instituut voor Veiligheid. Hij studeerde sociologie van planning en beleid aan de Universiteit Utrecht en is in 1997 gepromoveerd bij de vakgroep Politicologie van de Universiteit van Amsterdam. Zijn proefschrift is een internationaal vergelijkende studie naar beleidsleerprocessen. Naast de UvA heeft hij ook nog gewerkt bij het RIVM en de Universiteit Twente.

Het hoofddocentschap bij Integrale Veiligheidskunde omvat onderwijs, ontwikkeling, management en onderzoek. Jan geeft les op het gebied van sociale veiligheid, is ontwikkelaar van een doorgaande leerlijn onderzoeksonderwijs en mede-ontwikkelaar van de minor ‘Event Crowd Management’ en van de nieuwe opleidingscurricula. Daarnaast is hij lid van de Afstudeercommissie, de Curriculumcommissie, het Managementteam IVK en van de Beroepenveldcommissie van de opleiding. In zijn rol als hoofddocent vervult hij een brugfunctie tussen de opleiding en lectoraatsactiviteiten, met als speerpunten het afstudeertraject van de opleiding en de driehoek onderwijs-onderzoek-werkveld

Als onderzoeker, projectmedewerker en docent heeft hij diverse rapporten, papers, voordrachten, artikelen en boeken geschreven. Onderwerpen zijn onder meer: begripsontwikkeling, spelonderwijs, afvalstoffen-, milieu- en klimaatbeleid, beleidsverandering, beleidsgericht leren, interactieve beleidsvorming, overheidscommunicatie, veiligheidsbeleid en conflicten.

In zijn vrije tijd schrijft Jan ook verhalen en non-fictie; tot nu toe twee boeken over hardlopen, een blogboek, een verhalenbundel, een verhalenroman en een filosofisch essay.

Samen met lector dr. Andrea Donker begeleidt Jan het promotietraject van Ab Bertholet: ‘Teaching Clear Thinking. Het verbeteren van risico-intelligentie als bijdrage aan betere risicocommunicatie’.

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten