Anita van Essen

Terug naar onderzoekers portret Anita van Essen
Functie: Onderzoeker
Lectoraat: Crossmediale communicatie in het publieke domein
Contact:

E-mail: anita.vanessen@hu.nl

Telefoon: 06 - 38 76 26 56

Volg op:

Anita van Essen werkt sinds 2011 bij het Lectoraat Crossmediale Communicatie in het publieke domein als docent-onderzoeker. Ze studeerde cum laude af op de master Applied Communication Science aan de Wageningen Universiteit met een afstudeeronderzoek naar Entertainment Education voor alcoholpreventie. Daarnaast studeerde ze Communicatie en Multimedia Design met een specialisatie in Creative Marketing & Product Development aan de Willem de Kooning academie te Rotterdam.

Anita werkte binnen verschillende bedrijven in de commerciële en publieke sector. In de publieke sector deed ze onderzoek naar het vergroten van de effectiviteit van publiekscampagnes bij Dienst Publiek en Communicatie (Mininsterie van Algemene Zaken). Hierbij ontwikkelde ze verschillende instrumenten met de praktijk: het CASI voor het Ministerie van Algemene Zaken, het ComBI voor het UWV en het CORT & Krachtig voor het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Deze hulpmiddelen worden inmiddels door een een veelheid aan publieke en commerciële instellingen gebruikt om gedragsinzichten in de praktijk toe te passen.

Anita is gespecialiseerd in onderzoek naar ontwerpen voor gedragsverandering. Daarbij ligt haar passie in het onderzoeken van nieuwe manieren waarop (publieke) organisaties tot effectievere (persuasieve) campagnes en interventies kunnen komen, onderzoek voor en door de praktijk.

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten