VR-tool ‘Mondeling presenteren’ verder ontwikkeld voor bredere inzet

24-10-2019

Stan van Ginkel, HU-docent en onderzoeker, ontwikkelde de virtual reality tool ‘Mondeling presenteren’ samen met partner CoVince Adventurous Learning op basis van zijn proefschrift. Studenten presenteren met een VR-bril voor een virtueel publiek en krijgen gedetailleerde, kwalitatieve feedback op de manier van presenteren. De volgende stap is het integreren van feedback op de inhoud en structuur van presentaties.

Stan van GinkelDe VR-tool draait op het online platform van CoVince Adventurous Learning en wordt gebruikt door studenten en docenten van internationale onderwijs- en onderzoeksinstellingen. De tool kan de werkdruk van docenten verlichten, doordat studenten met een VR-bril zo vaak als ze willen hun presentatie kunnen oefenen in verschillende settings. “We horen dat de VR-tool voelt als een veilige leeromgeving waarin zij objectieve, gedetailleerde feedback krijgen”, zegt Stan van Ginkel.  

Feedback van de docent

Inmiddels heeft de tool ook zijn weg gevonden naar het bedrijfsleven. Van Ginkel vertelt: “Uit de ervaringen van beide doelgroepen blijkt dat het niet uitmaakt of gebruikers tijdens de presentatie of achteraf feedback krijgen, maar dat het gaat om de kwaliteit van de feedback. Momenteel krijgen studenten feedback op bijvoorbeeld oogcontact, volume, snelheid en lichaamshouding. Ze krijgen die feedback aan de hand van iconen en door de reactie van het virtuele publiek. De app beoordeelt dus de manier waarop gepresenteerd wordt. Om de kwaliteit van de feedback verder te verhogen, worden er nu duidelijke, constructieve boodschappen opgesteld in samenwerking met docenten. Een volgende stap is om in de tool ook feedback te geven op de inhoud en structuur van presentaties.”

Een nieuwe tool

“Het is ook van belang om te bekijken of studenten zelfstandig feedback kunnen interpreteren en toepassen. Daarom experimenteren we in echte onderwijscontexten op Hogeschool Utrecht, Hogeschool Rotterdam en in samenwerking met UNESCO-partners. Daarnaast maken we met opleidingen én lectoraten van de HU een nieuwe VR-tool voor de ontwikkeling van gespreksvaardigheden voor studenten uit verschillende domeinen en werkvelden.”

Over de onderzoeker

Stan van Ginkel is als docent en onderzoeker verbonden aan het Instituut Archimedes en het lectoraat Intelligent Data Systems van Hogeschool Utrecht. Woensdag 23 oktober 2019 verdedigde Stan zijn proefschrift: ‘Fostering Oral Presentation Competence in Higher Education’. Lees meer over zijn onderzoek en het gebruik van virtual reality om presentatievaardigheden te vergroten:

'Leren presenteren met een VR-bril werkt' - HU, 8 februari 2018
'Internationale interesse voor project virtual reality in het onderwijs' - HU, 17 maart 2019