Uitspraak en Verstaanbaarheid bij tweedetaalleerders in Iowa

03-10-2018

Van 6 tot en met 8 september 2018 vond de tiende Pronunciation in Second Language Learning and Teaching Conference, kortweg PSLLT10, plaats in Iowa, USA. Docent-onderzoeker Ilvi Blessenaar van de HU nam hieraan deel in het kader van het onderzoeksproject SkeNT2: Screening in de Kliniek en Nederlands Tweede Taal.

LiviDe afdeling Applied Linguistics van de Iowa State University in Ames verwelkomde bijna 200 onderzoekers, docenten en andere betrokkenen bij het (onderzoek naar) verbeteren van de uitspraak van leerders van een tweede taal.

Vreemde eend

De grootste groep deelnemers was afkomstig uit de USA en Canada en werkzaam bij of verbonden aan universiteiten. Ilvi Blessenaar: “Het bleek al snel dat ik een beetje een vreemde eend in de bijt was als logopedist (Speech and Language Pathologist in het Engels). Veruit de meesten hadden een achtergrond als onderzoeker en/of als docent. Hierdoor werd ik vanaf minuut één in allerlei gesprekken gezogen over de rol van de logopedist bij deze doelgroep. Zo kreeg ik veel vragen over hoe wij keken naar de expertise die logopedisten hebben over het leren van de uitspraak van een tweede taal. Daarnaast leefde bij sommigen het beeld dat logopedisten deze groep mensen demoniseren, omdat logopedisten praten over ‘stoornissen’ en ‘beperkingen’. Ik kon goed merken dat er van beide kanten heel wat vooroordelen leefden en ik hoop dat we in de nabije toekomst meer over dit onderwerp kunnen tegenkomen op ASHA-congressen of bijvoorbeeld het IALP-congres!”

Mensen uit de praktijk

“De verschillende presentaties waren van een hoog niveau en het was heel waardevol om  te luisteren en vragen te stellen aan allerlei mensen waar ik veel literatuur van had gelezen en te horen waar zij mee bezig waren”, aldus Ilvi. “Ook ontmoette ik veel mensen uit de praktijk: iemand die trainingen geeft aan buitenlandse werknemers van Google en Facebook in Silicon Valley, iemand die internationale studenten begeleidt bij de prestigieuze Princeton University, maar ook iemand die heel veel expertise heeft over het verbeteren van de uitspraak bij mensen met een veel lager taal- of opleidingsniveau.”

Essentie

“In mijn eigen presentatie heb ik uitgelegd hoe wij op Hogeschool Utrecht een visie hebben ontwikkeld over het gebruik van het ICF-model bij het onderzoek naar en het verbeteren van de uitspraak van NT2-ers. De interessante gesprekken die ik eerder had gehad over de rol van de logopedist gaven een extra dimensie aan mijn presentatie. Het bekijken van een individu in zijn dagelijkse omgeving, waarbij de participatie centraal staat, werd door velen herkend als de essentie van het succesvol werken met deze doelgroep.”

Lees hier meer over het SkeNT2 onderzoek.