Junior Mie 2018: een dag vol inspiratie op het gebied van marketing insights & analytics

16-03-2018

Op woensdag 14 maart 2018 vond voor de zesde keer het Junior Marketing Insights Event (Junior MIE) plaats, georganiseerd door de MOA en Hogeschool Utrecht in samenwerking met Studievereniging Forum (HU). Het programma werd bepaald door de deelnemende hogescholen. Er waren ruim 400 derdejaarsstudenten Commerciële Economie van o.a. Hogeschool Utrecht, Windesheim, Avans, NHL, Fontys en Inholland. Topsprekers inspireerden studenten met de laatste inzichten en praktijkcases op o.a. het gebied van service design, online conversaties, e-commerce en menselijk gedrag.

Gerrita van der Veen, lector  marketing en directeur van het kenniscentrum Economisch Sterke en Creatieve Stad, benadrukte in de opening van het Junior MIE het belang van een goede aansluiting tussen het HBO en de beroepspraktijk. Het Junior MIE draagt daaraan bij door de laatste inzichten op het gebied van marketing, data en analytics toegankelijk te maken voor aanstormende professionals.

Sprekers


Studenten konden drie van de negen inspiratiesessies bijwonen met een keur aan sprekers en cases, zoals Margriet de Kroon van Youngcapital, Kjell Massen van Ruigrok-Netpanel, Guido Derks van Storyteq, Sanne Kempers van Koos Service Design, Melle Bos van het Student hotel, Roos van Dam van Online Dialogue, Peter van Sabben van Growth Tribe, Natasha Walk van Wkanalytics en Anouk Radang en Fabian Bäumer van Beatiful Lives. Allemaal professionals van gerenommeerde bureaus en bedrijven die graag hun kennis deelden op vlakken als data en branding, insights uit onderzoek met jongeren, de kracht van video en customer centricity.

Focus op gebruiker, niet op technologie


Keynotespreker, oud HU-student Commerciële Economie en nu trendwatcher bij het internationale TrendsActive Aljan de Boer opende met een duidelijke boodschap. "Er is veel te veel focus op de technologie en veel te weinig op de gebruiker." De vraag zou altijd moeten zijn: moet je het willen, aldus Aljan, Als je de komende jaren een sterk merk wil bouwen als marketeer, moet je verder kijken dan de nieuwste gadgets en technologieën. Dit is ook te lezen in het net verschenen Trendrapport ‘Connected society – relatie tussen mens en technologie’ waar Arjan aan meeschreef.

Snapchat & Instagram effectief inzetten


Tim van der Wiel richtte het creatieve bureau en software platform GoSpooky op, gericht op stories. Hij begon op zijn 13e te twitteren, werd met 1 miljoen volgers al snel benaderd door allerlei marketeers, kreeg van Amerikaans zakenblad Forbes een plek in hun 30 Under 30 lijst en won met GoSpooky de SAN New Kids on the Block verkiezing. Hij helpt diverse grote merken en bedrijven met het inzetten van instagram en snappchat in hun strategie. In zijn sessie op het Junior MIE benadrukte hij dat de aandacht en ontwikkelingen sneller dan ooit veranderen, waardoor creativiteit als marketeer een must is. Ook had hij nog wat tips voor aankomende marketingprofessionals: probeer zoveel mogelijk dingen uit die je tof vindt, wees niet bang om te falen en probeer niet gelijk op je droomjob te belanden.

 

Inspirerend en leerzaam


Veel studenten vonden het Junior MIE inspirerend en leerzaam, met duidelijke en leuke verhalen uit de praktijk die niet te theoretisch waren. Ook vonden studenten Commerciële Economie de inzichten toepasbaar, bijvoorbeeld het integreren van Snapchat en Instagram in een marketingstrategie. 

Volgend jaar ook deelnemen aan het Junior MIE als Hogeschool of als spreker? Neem dan contact op met Anne Brenninkmeijer van de MOA, annebrenninkmeijer@moaweb.nl; tel 020-5810716.

Bekijk hieronder het social verslag van het Junior MIE met updates over de dag, info over alle sprekers, studenten aan het woord over Junior MIE en achtergronden:

Juniormie

http://www.pearltrees.com/juniormie