HU-onderzoeker werkt aan financieringsgids voor popmuzikanten

17-12-2018

Muzikanten concentreren zich het liefst op muziek maken. Veel muzikanten – en ook managers - hebben slechts beperkt kennis van financieringsmogelijkheden, terwijl die toch van groot belang zijn voor hun succes als ondernemer. Roderick Udo, onderzoeker aan Hogeschool Utrecht, wil hier met zijn promotieonderzoek verandering in brengen. “Zodat artiesten zich beter kunnen focussen op het creatieve proces.”

Udo

Met zijn promotieonderzoek wil Roderick Udo inzicht krijgen in het financiële beslissingsgedrag van popmuzikanten en hun managers. Hiermee hoopt hij de financiële kennis van managers te vergroten. Ook wil hij een basisgids maken met financieringsopties voor muzikanten. “Dit alles moet leiden tot een verbeterd financieel advies aan popmuzikanten”, stelt Udo. “Zodat de artiesten zich beter kunnen focussen op het creatieve proces.”

UdoBredere waarde

Ondernemers in de popmuziek hebben over het algemeen zeer kleine bedrijven. Waar de MKB-financieringsliteratuur zich over het algemeen richt op grotere MKB-bedrijven en hun kapitaalstructuur, levert dit onderzoek juist inzichten op in financieringspatronen in micro-ondernemingen. Dat geeft het onderzoek potentieel een bredere wetenschappelijke waarde.

Inzichten voor studenten

Hogeschool Utrecht hecht veel belang aan de uitwisseling van kennis tussen haar onderzoekers, de beroepspraktijk én het onderwijs. Ook aan dat onderwijs wil Udo bijdragen met zijn onderzoeksproject. “Het creëert inzichten voor financiële studenten in de gecompliceerde aard van kleine, arbeidsintensieve bedrijven. Bijvoorbeeld voor studenten van het HU-bachelorprogramma Finance, Tax & Advice.”

Eigen ervaring

Wie de biografie van Roderick Udo leest, hoeft niet lang te zoeken naar zijn motivatie voor dit onderzoeksproject. Hij is vele jaren actief geweest in de muzieksector als programmeur van een popfestival, als manager van festivalproducties en als artiestenmanager voor een Brits muziekmanagement en -promotiebedrijf. Dat, gecombineerd met zijn financiële opleidingsachtergrond, maakt Udo goed gepositioneerd voor het onderzoeken van financieringsoplossingen voor creatieve ondernemers.

Eerste fase

In de eerste fase van het onderzoek (begin 2019) worden muzikanten en hun managers geïnterviewd in Nederland, België en Noorwegen, in samenwerking met Dr. Daniel Nordgård van de Universiteit van Agder. Vanuit Hogeschool Utrecht steunt Lex van Teeffelen, lector Financieel-Economische Advisering bij Innovatie, het project. De projectvoortgang van Entrepreneurial finance in the popular music industry: a behavioural perspective on decision making is te volgen via Researchgate.