Afstudeeronderzoek maakt studenten onzeker

17-09-2015

Studenten kunnen behoorlijk onzeker zijn bij hun afstudeeronderzoek. Hoe komt dat zo? Er zijn diverse oorzaken aan te wijzen, volgens onderzoek van het Lectoraat Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek van Hogeschool Utrecht (HU) en de HU-opleidingen Sociaal Juridische Dienstverlening en Ecologische Pedagogiek. Zo hebben studenten moeite om te gaan met een oordeel over hun onderzoek, zowel door zichzelf als door de docenten, medestudenten en opdrachtgever.

Studenten onzeker bij afstudeeronderzoek

Daarnaast speelt de manier waarop de onderzoeksopdracht wordt opgesteld een rol bij de onzekerheid, net als de wijze waarop de student wordt begeleid. Ook hebben studenten moeite met het constante gepuzzel, wat bij onderzoek hoort. Daarbij moet de student zichzelf laten zien door bewust en onderbouwd keuzes te maken. Daarmee loopt hij het risico fouten te maken en bijvoorbeeld in tijdsnood te komen.

Vastlopen van student

Elke docent die afstudeerders begeleidt of op andere manieren aan de slag is met studenten, zal de onzekerheid herkennen: de twijfel, het uitstellen, het vragen, de besluiteloosheid, en uiteindelijk zelfs het vastlopen van de student. Een verlammende onzekerheid, die ervoor zorgt dat studenten niet alleen opzien tegen onderzoek doen, maar ook dat een aantal zelfs de eindstreep niet haalt. Daarom verricht de HU al twee jaar onderzoek naar dit probleem.

Onderzoekend vermogen

Het hbo hecht veel belang aan het onderzoekend vermogen van studenten. Het ontwikkelen van het onderzoekend vermogen is volgens de HU-onderzoekers een leerproces waarbij een student de comfortzone moet verlaten om zich verder te kunnen ontwikkelen. Er moet een situatie gecreëerd worden waarin de student voldoende veiligheid ervaart om nieuwe stappen in het onzekere onderzoeksproces te kunnen zetten.

Vervolgonderzoek naar dit thema zal dit studiejaar plaatsvinden en moet aangeven hoe opleiders nog beter kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van het onderzoekend vermogen van studenten.

Meer weten over deze studie? Mail dan naar stijn.bollinger@hu.nl of naar ritie.vanrooijen@hu.nl.

Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek

Methodologie van Praktijkgericht Onderzoek

Over het lectoraat

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten