Nieuws

RSS feed
  • Hogescholen bundelen kennis schuldhulpverlening in gezamenlijke opleiding

    18-10-2018 schuldhulp opleiding

    Vier hogescholen en vijf lectoraten beginnen samen een beroepsopleiding schuldhulpverlening. De opleiding moet vanaf het voorjaar 2019 gaan lopen met als standplaats Hogeschool Utrecht (HU). De HU werkt mee met het lectoraat Schulden en Incasso. Lector Nadja Jungmann: “Deze opleiding is de erkenning dat schuldhulpverlening een vak is."

  • "Digitale samenleving vraagt om wiskundig denken"

    11-10-2018 Drijver

    Van smartphone tot ICT in de auto, digitale middelen spelen tegenwoordig een grote rol in onze samenleving. Deze tools geven vaak informatie met wiskundige kenmerken, zoals getallen, tabellen of grafieken. Denk bijvoorbeeld aan het overzicht van je datagebruik, een percentage genoemd in een nieuwsbericht, of de grafiek van de temperatuur in je weersvoorspellingsapp. Wiskundig denken wordt dan ook steeds belangrijker om mee te kunnen in het digitale tijdperk. Vernieuwing van het reken-wiskundeonderwijs is daarom nodig, betoogt lector Didactiek van wiskunde en rekenen prof. dr. Paul Drijvers in zijn openbare les van 11 oktober aan Hogeschool Utrecht.

  • Sjoerd van den Heuvel: "Neem ook eens een techneut aan bij HR"

    10-10-2018 Sjoerd van den Heuvel

    Een baan kan ook de ideale kandidaat vinden in plaats van andersom. Data-analyse helpt daarbij, zegt Sjoerd van den Heuvel, hoofddocent Arbeid en Organisatie bij Hogeschool Utrecht.

  • Mieke Oostra lector Nieuwe Energie in de Stad

    09-10-2018 Oostra

    Met ingang van dit collegejaar is Mieke Oostra functioneel lector Nieuwe Energie in de Stad aan Hogeschool Utrecht. Haar missie: de energietransitie een zet geven en daarmee de gebouwde omgeving verbeteren. De eindgebruiker is daarin belangrijk. “Voor particulieren moet het laagdrempeliger worden om hun huis te verduurzamen.”

  • Co-teaching blijkt een goede manier om passend onderwijs te geven

    21-09-2018

    Veel scholen vinden het moeilijk om een goede, inclusieve leeromgeving te vormen voor alle kinderen: ook kinderen die minder goed meekomen, of juist bovengemiddeld veel in hun mars hebben. Co-teaching kan hierbij een oplossing bieden, aldus het proefschrift van Dian Fluijt, docent-onderzoeker aan Hogeschool Utrecht.

Nieuwsredactie

Heb je nieuws of evenementen die geschikt zijn voor op deze pagina? Mail het dan naar de nieuwsredactie via content@hu.nl.