Ontwerpen beroepsonderwijs

Het doel van de onderzoekwerkplaats ‘Ontwerpruimte Beroepsonderwijs’ is om bestaande grenspraktijken in het beroepsonderwijs te optimaliseren. Het gaat hier specifiek om de grens tussen onderwijs en de beroepspraktijk. We gaan werken vanuit het theoretische perspectief van boundary crossing (zie bijvoorbeeld de volgende video). Hierbij wordt het leermechanisme ‘transformatie’ verder ingekleurd vanuit het concept van de ‘hybride leeromgeving’. Meer weten over hybride leeromgevingen? Lees dan bijvoorbeeld de dubbelpublicatie 'Van losse ingrediënten naar smakelijk gerecht. Ontwerpgericht onderzoek & ontwerp- en veranderingsproces van hybride leeromgeving in het horecaonderwijs'. Hierin wordt de doorontwikkeling van een hybride leeromgeving bij de Middelbare Horeca School (MHS) van het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch uitgebreid beschreven. 

In Ontwerpruimte Beroepsonderwijs participeren docenten uit het mbo en hbo en onderzoekers in een ‘kennis community’. Alle participanten verrichten praktijkgericht onderzoek vanuit een ontwerpperspectief. Bij de mbo/hbo-docenten gaat het om kortlopend onderzoek in ‘guerrilla stijl’, dat is ingebed in de eigen ontwerppraktijk. Bij de onderzoekers om promotieonderzoek en praktijkgerichte onderzoeksprojecten.

Wat gebeurt er in de onderzoekswerkplaats?

Een voorbeeld: op 20 september 2018 hebben we de ontwerpvraagstukken die leven op de grens tussen onderwijs en werkveld aangescherpt. Hierbij hebben we gebruik gemaakt van ontwerplogica ofwel de CIMO-logica: ‘Voor dit probleem-in-Context, is het nuttig om deze Interventie toe te passen, die door deze Mechanismen de volgende uitkomsten (Outcomes) zal genereren’. Er wordt o.a. gewerkt aan ontwerpvraagstukken bij Associate Degree, Social Labs, Zorg, Social Work en Creatief/Technisch.

In onderwijsjaar 2018-2019 gaat het om de volgende participanten:

  • Simone Kooij, ROC van Amsterdam
  • Wille Reijrink-te Kronnie, Graafschap college
  • Maaike de Bruijn, MBO Utrecht
  • Maria Custers, Project Social Labs, Fontys
  • Marc Vonk, DaVinci College
  • Jelle Henze, Grafisch Lyceum Utrecht
  • Jantje Timmerman, ID College
  • Linda de Vries, ROC van Amsterdam
  • Marije van Vlisteren
  • Claas Hazewinkel, ROC van Amsterdam
  • Sjoerd Kok, Mbo Amersfoort
  • Fieke Roozen
  • Astrid Ritskes, Nimeto
  • Elsje van Steenis, Social Work, HU
  • Carla van Slagmaat, Social Work, HU
  • Erica Bouw, promovenda lectoraat Beroepsonderwijs, HU

In deze onderzoekswerkplaats wordt voortgebouwd op de samenwerking vanuit de Hybride Alliantie. De Hybride Alliantie bestaat uit de volgende partners:

  • Marc Raaijmakers en Twan Musters, Koning Willem I College
  • Peet Ferwerda, mbo Life Sciences: samenwerkingsverband van Friesland College en Nordwin College
  • Sabine Bolhuis en Marjolein Pitlo, NS
  • Hans Drijfhout, Engie
  • Erica Aalsma, De Leermeesters
  • José van den Berg en Patricia Brouwer, ecbo
  • Aimée Hoeve, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
  • Ilya Zitter, lectoraat Beroepsonderwijs, HU

In het verlengde van deze samenwerking wordt deze onderzoekswerkplaats vanuit het lectoraat Beroepsonderwijs in samenwerking met het Kenniscentrum Kwaliteit van Leren in persoon van Aimée Hoeve opgezet en uitgevoerd. In het magazine ‘Leren in een hybride leeromgeving’ brengen de partners van de Hybride Alliantie in beeld wat zijn tegengekomen en hebben (door)ontwikkeld.

In onderwijsjaar 2017-2018 ging het om de volgende participanten:
Simone Kooij, ROC van Amsterdam; Wille Reijrink-te Kronnie, Graafschap college; Maaike de Bruijn, MBO Utrecht; Maria Custers, Project Social Labs, Fontys; Sabine Kerkmeijer-van der Pijl, HU; Linda van den Broek, HU; Angelique Hagen, HU; Jacoba Huizenga, HU; vanuit Lectoraat Beroepsonderwijs de promovendus Erica Bouw. 

In onderwijsjaar 2016-2017 ging het om de volgende participanten:
Caroline Maessen, HU; Dorien Ginsel, HU; Erica Wijnands-Pot, ID-College; Jeroen van Lierop, Summa College; Kathinka Groenink, ID-College; Marc Rubrech, HU; Marianne Steenvoorde, ROC MN; Reinhard Shulte, HAN; Sabine Kerkmeijer-van der Pijl, HU; Sacha de Jong, HU; Willy Reijrink-te Kronnie, Graafschap college; vanuit Lectoraat Beroepsonderwijs de promovendus Erica Bouw.

In het pilot-jaar 2015-2016 waren er aan de verkennende bijeenkomst participanten van:
ROC Midden Nederland, Summa College, Horizon College, ROC Leeuwenborgh, Graafschap College, Noorderpoort, ROC Mondriaan, Deltion College, ID College, Hogeschool Utrecht en Hogeschool Arnhem Nijmegen. De grenspraktijk die centraal stond was van ROC Scalda.

Ontwerpruimte Beroepsonderwijs wordt vanuit Lectoraat Beroepsonderwijs gecoördineerd door Ilya ZitterHeb je interesse in deelname? Neem dan contact op met Ilya.