Ontwerpen beroepsonderwijs

De academische werkplaats rond het thema Ontwerpen Beroepsonderwijs heeft als naam: Ontwerpruimte Beroepsonderwijs.

Het doel van Ontwerpruimte Beroepsonderwijs is om bestaande grenspraktijken in het beroepsonderwijs te optimaliseren. Het gaat om de grens tussen onderwijs en de beroepspraktijk. We gaan werken vanuit het theoretische perspectief van boundary crossing. Hierbij wordt het leermechanisme ‘transformatie’ verder ingekleurd vanuit het concept van de ‘hybride leeromgeving’. Meer weten hierover? Lees dan bijvoorbeeld de dubbelpublicatie ‘Van losse ingrediënten naar smakelijk gerecht. Ontwerpgericht onderzoek & ontwerp- en veranderingsproces van hybride leeromgeving in het horecaonderwijs’. Hierin wordt de doorontwikkeling van een hybride leeromgeving bij de Middelbare Horeca School (MHS) van het Koning Willem I College in ’s-Hertogenbosch uitgebreid beschreven. Hierbij is het vermelden waard dat deze hybride leeromgeving door Het Platform Beroepsonderwijs (HPBO) is benoemd als ‘misschien wel de belangrijkste innovatie’ in het beroepsonderwijs van de afgelopen twaalf jaar.

cover van bijzondere innovatiearrangementen

In deze academische werkplaats wordt voortgebouwd op de samenwerking vanuit de Hybride Alliantie. De Hybride Alliantie bestaat uit de volgende partners: Marc Raaijmakers (Koning Willem I College), Sabine Bolhuis (NedTrain), Erica Aalsma (De Leermeesters), José van den Berg (ecbo), Aimée Hoeve (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) en Ilya Zitter (Hogeschool Utrecht). In het verlengde van deze samenwerking wordt deze academische werkplaats vanuit het Lectoraat Beroepsonderwijs in samenwerking met het Kenniscentrum Kwaliteit van Leren opgezet en uitgevoerd. In het Magazine ‘Leren in een hybride leeromgeving’ brengen de partners van de Hybride Alliantie in beeld wat ze in de periode april 2014 tot december 2015 zijn tegengekomen en hebben (door)ontwikkeld.

In Ontwerpruimte Beroepsonderwijs participeren docenten uit mbo en hbo die werken in grenspraktijken en zelf praktijkgericht onderzoek doen dat is ingebed in de eigen praktijk. Er wordt gewerkt aan een eigen praktijkvraag, waaraan een kennisvraag wordt gekoppeld. Hierbij wordt gewerkt aan een individueel en mogelijk ook aan een collectief kennisproduct. De volgende docenten participeren:

  • Caroline Maessen, HU
  • Dorien Ginsel, HU
  • Erica Wijnands-Pot, ID-College
  • Jeroen van Lierop, Summa College
  • Kathinka Groenink, ID-College
  • Marc Rubrech, HU
  • Marianne Steenvoorde, ROCMN
  • Reinhard Shulte, HAN
  • Sabine Kerkmeijer-van der Pijl, HU
  • Sacha de Jong, HU
  • Willy Reijrink-te Kronnie, Graafschap college

Daarnaast participeren vanuit Lectoraat Beroepsonderwijs twee promovendi: Erica Bouw en Marleen Schultz.

Ontwerpruimte Beroepsonderwijs wordt vanuit Lectoraat Beroepsonderwijs gecoördineerd door Ilya Zitter.

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten