Kennisdeel-middag NRO overzichtsstudie: hoe realiseer je een goede formatieve toetspraktijk in de klas?

17-02-2017

We weten al veel over formatief toetsen, en docenten zijn cruciaal om dit goed vorm te geven in de klas. Maar hoe doe je dit concreet? Hoe realiseer je als docent een goede formatieve toetspraktijk in de klas, in interactie met studenten? Daar gaat deze kennisdeel-middag over. Judith Gulikers (Wageningen Universiteit) en Liesbeth Baartman (Hogeschool Utrecht, Lectoraat Beroepsonderwijs) onderzochten dit vraagstuk in een overzichtsstudie gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (dosssiernr 405-15-722).

Door middel van literatuuronderzoek identificeerden Gulikers en Baartman uit welke fasen een formatieve toetscyclus bestaat, en wat docenten concreet in de klas kunnen doen bij alle fasen. Het doel is steeds: met formatief toetsen een positief effect bereiken bij de leerlingen.

Op deze kennisdeel-middag presenteren we de resultaten in de vorm van concrete voorbeelden van wat effectieve docenten doen in de klas in de vijf fasen van formatief toetsen. Daarna ga je aan de slag met de formatieve toetscyclus voor je eigen onderwijs: wat ga jij morgen in de klas doen? Hoe ga jij formatieve toetspraktijken stimuleren? De doelgroep voor deze kennisdeel-middag zijn docenten, (praktijkgerichte) onderzoekers, beleidsmedewerkers en managers / schoolleiders.

Wanneer: 17 februari 2017, 13.00 – 16.30 uur
Waar: Wageningen Universiteit

Heb je interesse in deze kennisdeel-middag? Meld je dan aan via nicolette.tauecchio@wur.nl. Deelname is gratis. Het definitieve programma ontvang je medio januari 2017.

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten